Blog

Bewezen positieve effecten van yogabeoefening
augustus 30, 2021

Als dochter van een echte yogi ben ik al jong in aanraking gekomen met yoga. Al gauw leerde ik dat yoga veel meer is dan een rustig groepslesje in de sportschool. Het is een levensstijl. De naam ‘yoga’ is afgeleid van het Sanskrietwoord “yuji”, wat juk of vereniging betekent, een oude praktijk die lichaam en geest samenbrengt. Het bevat ademhalingsoefeningen, meditatie en houdingen die zijn ontworpen om ontspanning aan te moedigen en stress te verminderen. Maar ook voor het fysieke stuk is er voldoende wetenschappelijk bewijs dat het onwijs gezond is. Kortom: een yogales is een cadeautje voor zowel lichaam als geest.

1. Stressvermindering

Yoga staat bekend om zijn vermogen om stress te verlichten en ontspanning te bevorderen. Meerdere onderzoeken hebben zelfs aangetoond dat het de afscheiding van cortisol, het primaire stresshormoon, kan verminderen.

Een studie toonde het krachtige effect van yoga op stress aan door 24 vrouwen te volgen die zichzelf als emotioneel bedroefd beschouwden. Na een yogaprogramma van drie maanden hadden de vrouwen significant lagere cortisolspiegels. Ze hadden ook minder stress, angst, vermoeidheid en depressie.

Een ander onderzoek onder 131 mensen had vergelijkbare resultaten, wat aantoont dat 10 weken yoga hielp om stress en angst te verminderen. Het hielp ook de kwaliteit van leven en de geestelijke gezondheid te verbeteren.

Wanneer yoga alleen wordt gebruikt of samen met andere methoden om stress te verlichten, zoals meditatie, kan yoga een krachtige manier zijn om stress onder controle te houden.

        

2. Positiever zelfbeeld

Yoga ontwikkelt innerlijk bewustzijn. Het richt je aandacht op de mogelijkheden van je lichaam op dit moment. Het helpt bij het ontwikkelen van adem en kracht van lichaam en geest. Het gaat niet om fysieke verschijning.

Yogastudio’s hebben meestal geen spiegels. Dit is zodat mensen hun bewustzijn naar binnen kunnen richten in plaats van hoe een pose – of de mensen om hen heen – eruitziet. Onderzoek heeft uitgewezen dat degenen die yoga beoefenden zich meer bewust waren van hun lichaam dan mensen die geen yoga beoefenden. Ze waren ook meer tevreden met en minder kritisch over hun lichaam. Om deze redenen is yoga een integraal onderdeel geworden van de behandeling van eetstoornissen en programma’s die een positief lichaamsbeeld en zelfrespect bevorderen.

3. Verlaagde kans op hartziekten

Yoga brengt je niet alleen in contact met je hart, er is ook een groeiend aantal bewijzen dat yoga je hart ten goede kan komen. Verschillende onderzoeken suggereren dat yoga kan helpen bij het verminderen van bekende risicofactoren voor hart- en vaatziekten, zoals hoge bloeddruk bij mensen met hypertensie.

Yoga verhoogt de bloedstroom en brengt zuurstof naar de periferie van het lichaam en ontspant de bloedvaten, wat goed is bij hartfalen. Het verlicht de belasting van het hart.

Van fysieke activiteit, ademhalingsoefeningen en meditatie afzonderlijk is bekend dat ze helpen bij het bufferen van risicofactoren voor hart- en vaatziekten, dus het is niet moeilijk om te begrijpen waarom studies hebben aangetoond dat yoga (die alle drie deze combineert) helpt hetzelfde te doen.

Kortom: dit zijn drie bewezen positieve effecten van yoga en er zijn er nog veel meer. Als onderdeel van mijn coachingstrajecten ontvang je specifieke ‘asanas’ (yogahoudingen) die bijdragen aan het door jou aangedragen doel. Zo kun je de kracht van yoga thuis op je eigen yogamat ervaren.

Ook interessant voor jou:

De belangrijkste vooroordelen over zelfcompassie

De belangrijkste vooroordelen over zelfcompassie

Sinds ik me ben gaan richten op zelfcompassie, viel het me op hoeveel vooroordelen er over het onderwerp heersen. Compassievol met jezelf omgaan zou volgens sommigen zelfverheerlijking of luiheid veroorzaken. Anderen vonden het een softe aanpak die je niet verder gaat helpen in het leven. Toch is...

Lees meer
Is jouw me-time niet stiekem selfsabotage-time?

Is jouw me-time niet stiekem selfsabotage-time?

Ik kon vroeger moeilijk alleen zijn. Toch was ik regelmatig genoodzaakt om me terug te trekken, zodat ik weer op kon laden na (te) drukke werkweken of sociale activiteiten. Ik dacht dat ik daarmee het hele 'me-time verhaal' goed onder de knie had. Op dat soort dagen kon ik urenlang netflixen...

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.