Blog

De sleutel tot het volbrengen van je nieuwjaarsresoluties
januari 5, 2022

New year, Dear me! 💜 Januari staat voor een nieuw begin en daarom vaak in het teken van nieuwjaarsresoluties. Je kent ze wel: ‘Nu echt gezonder eten’ of ‘minder tijd doorbrengen met onnodig scrollen op social media’. Toch lukt het maar weinig mensen om deze doelen vol te houden. Hoe dat komt? Niet door een tekort aan zelfdiscipline, maar door een gebrek aan zelfcompassie. Ik leg je uit hoe dit zit.

De valkuil genaamd zelfwaardering

In onze huidige prestatiemaatschappij heerst er een grote druk op mensen. Met name de millennial doelgroep heeft het zwaar te voortduren in een tijd waar we continue, bewust en onbewust, onszelf met anderen vergelijken. Er ontstaat een druk op onze eigenwaarde op basis van onze prestaties, uiterlijk, carrière, mijlpalen en ga zo maar door.

Op de gebieden waar we ‘ondergemiddeld’ denken te presteren creëren we doelen, die voortkomen uit zelfkritiek en gefocust zijn op het verhogen van onze zelfwaardering. Het grote gevaar hiervan is dat zelfwaardering een enorm instabiel gegeven is. Hiermee hang je je zelfvertrouwen op aan externe factoren en hoe de maatschappij/anderen jou als ‘volmaakt’ zouden bestempelen. Dit is een illusie en vaak tijdelijk van aard. Denk maar eens aan de momenten dat je bijvoorbeeld een compliment of een promotie kreeg. Hoe lang hield dit gevoel van ‘succes’ nu echt aan?

   zelfcompassie-nieuwjaarsresoluties

De kracht van zelfcompassie

Tegenover zelfwaardering staat zelfcompassie, waarin ook jijzelf centraal staat, maar hierbij gaat het om een stabiel ‘waardeoordeel’ richting jezelf. Dit ‘oordeel’ staat los van externe factoren en vormt daarmee een stabiel zelfbeeld. De meest voorkomende twijfel van mensen is dat zelfcompassie misschien hun streven om dingen te bereiken ondermijnt. De meeste mensen denken dat zelfkritiek een goede bron van motivatie is, maar dat is het niet. Zelfkritiek ondermijnt zelfvertrouwen en bevordert faalangst. Als we zelfcompassievol zijn, zullen we nog steeds gemotiveerd zijn om onze doelen te bereiken – maar nu niet omdat we onszelf in het heden minderwaardig achten, maar juist omdat we het onszelf gunnen het maximale uit onszelf te halen.

Onderzoek toont aan dat zelfcompassievolle mensen de lat ook hoog leggen; ze boren zichzelf alleen niet de grond in als ze fouten maken. Hierdoor zijn ze minder bang om te falen en zijn ze meer geneigd om het opnieuw te proberen en zich in te blijven zetten als er iets is misgegaan. Daarnaast zijn de doelen die aan de hand van zelfcompassie worden opgesteld waardevoller voor jou als individu, omdat ze uitgaan van een persoonlijke behoefte. Resoluties opgesteld uit zelfliefde zullen door zelfcompassievolle mensen makkelijker volbracht worden. Je bent immers je eigen beste vriend en niet je grootste vijand of criticus.

Kortom: ik heb besloten om zelfritiek achter te laten in 2021 en mij ook dit jaar te blijven verdiepen in de positieve effecten van zelfcompassie. Wat heb jij achter gelaten in 2021? En wat zijn jouw zelfcompassie gerelateerde doelen voor dit nieuwe jaar?

 

Interessante onderzoeken naar de effecten van Zelfcompassie op het behalen van doelen:

Wil jij zelf aan de slag met het thema zelfcompassie en daarmee werken aan een stabiel zelfbeeld met ruimte voor persoonlijke groei? En ben je op zoek naar een coach in de omgeving van Haarlem die je daarin kan begeleiden? Dan heet ik je van harte welkom voor een gratis intake gesprek!

Ook interessant voor jou:

De belangrijkste vooroordelen over zelfcompassie

De belangrijkste vooroordelen over zelfcompassie

Sinds ik me ben gaan richten op zelfcompassie, viel het me op hoeveel vooroordelen er over het onderwerp heersen. Compassievol met jezelf omgaan zou volgens sommigen zelfverheerlijking of luiheid veroorzaken. Anderen vonden het een softe aanpak die je niet verder gaat helpen in het leven. Toch is...

Lees meer
Is jouw me-time niet stiekem selfsabotage-time?

Is jouw me-time niet stiekem selfsabotage-time?

Ik kon vroeger moeilijk alleen zijn. Toch was ik regelmatig genoodzaakt om me terug te trekken, zodat ik weer op kon laden na (te) drukke werkweken of sociale activiteiten. Ik dacht dat ik daarmee het hele 'me-time verhaal' goed onder de knie had. Op dat soort dagen kon ik urenlang netflixen...

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.